Nieuw-Zeeland
Onderwerp
Breuken vermenigvuldigen
Werkvorm
Hoekenwerk
Timing
50 min
Lesdoelen
Alle leerlingen behalen het basisdoel. Het merendeel behaald basis en uitbreiding 1 en enkele leerlingen halen basis en uitbreiding 1 en 2.
Basis
- De leerlingen kunnen breuken vermenigvuldigen.
Uitbreiding 1
- De leerlingen kunnen verschillende vraagstukken oplossen over het vermenigvuldigen van breuken.
Uitbreiding 2
- De leerlingen kunnen een complex probleem oplossen waar ze kommagetallen en procenten moeten omzetten naar breuken en breuken moeten optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.
- De leerlingen kunnen in kleine groep een complex probleem oplossen.
Bronnen
Algemene bronnen:
De Lombaert, A. (2005a). Mijn eerste grote atlas van de dieren. Edegem, België: Parasol.
De Lombaert, A. (2005b). Mijn eerste grote atlas van de wereld. Edegem, België: Parasol.
Dubois, M., Hilden, K., & Price, J. (z.d.). Encyclopedie van alle landen. Tielt, België: Lanoo.
Pixabay. (z.d.). Geraadpleegd op 5 mei 2020, van https://pixabay.com
Royalty Free Music by Bensound | Stock Music. (z.d.). Geraadpleegd op 15 mei 2020, van https://www.bensound.com/
Algemene bron wiskunde:
Werkboek Reken Maar
Specifieke bronnen:
Wikipedia. (2020, 8 mei). Nieuw-Zeeland. Geraadpleegd op 11 mei 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Zeeland
Materiaal
Mijn reis door Nieuw-Zeeland fiches
- Zwak
- Normaal
- Sterk
Fiches steden
- Auckland
- Christchurch
- Wellington
- Nelson
- Kapiti Coast
Extra benodigdheden
- Afbeeldingen Auckland
- Hint kaartjes Kapiti Coast
- Oplossing Kapiti Coast
Filmpje
Blaadje uit reisdagboek
Badge Charlotte
Lesverloop
De leerlingen maken kennis met Nieuw-Zeeland
Er zijn verschillende hoeken en deze doorlopen de leerlingen. Afhankelijk van je niveau start je in een andere hoek. De leerlingen doorlopen drie hoeken en eindigen dus ook op een ander niveau.
Auckland
Startpunt van: Zwakke leerlingen
Niveau: Concreet
Opbouw:
De leerlingen herhalen hoe ze een breuk moeten vermenigvuldigen met een natuurlijk getal.
De leerlingen volgen een stappenplan om een breuk te vermenigvuldigen met een breuk.
De leerlingen oefenen zonder stappenplan.
Christchurch
Startpunt van: Basisniveau
Niveau: Schematisch
Opbouw:
De leerlingen herhalen hoe ze een breuk moeten vermenigvuldigen met een natuurlijk getal.
De leerlingen volgen een stappenplan om een breuk te vermenigvuldigen met een breuk.
De leerlingen oefenen zonder stappenplan.
Wellington
Startpunt van: Sterke leerlingen (Gijs, Karlijn, Daan …)
Niveau: Abstract
Opbouw:
De leerlingen herhalen hoe ze een breuk moeten vermenigvuldigen met een natuurlijk getal.
De leerlingen zoeken het systeem aan de hand van opgeloste vermenigvuldigingen.
De leerlingen oefenen.
Nelson
Startpunt van:/
Niveau: Vraagstuk vorm
Opbouw:
De leerlingen herhalen een breuk te vermenigvuldigen met een natuurlijk getal.
De leerlingen vermenigvuldigen breuken met breuken.
Kapiti Coast
Startpunt van:/
Niveau: Kapiti Coast
Opbouw:
De leerlingen analyseren een probleem en gebruiken verschillende leerstof om een antwoord te zoeken op het probleem.
Leerstof:
breuk x breuk
getal x breuk
breuk + breuk
breuk – breuk
procenten en kommagetallen omzetten naar een breuk
Bijlagen
Video van het land
Badge van Charlotte de gids
Verbetersleutels vind je onder het tabblad 'algemeen' en dan 'verbetersleutels' of door op de knop te klikken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb