Nieuw-Zeeland

Onderwerp

Breuken vermenigvuldigen

Werkvorm

Hoekenwerk

Timing

50 min


Lesdoelen

Alle leerlingen behalen het basisdoel. Het merendeel behaald basis en uitbreiding 1 en enkele leerlingen halen basis en uitbreiding 1 en 2.

 

Basis

  • De leerlingen kunnen breuken vermenigvuldigen.

Uitbreiding 1

  • De leerlingen kunnen verschillende vraagstukken oplossen over het vermenigvuldigen van breuken.

Uitbreiding 2

  • De leerlingen kunnen een complex probleem oplossen waar ze kommagetallen en procenten moeten omzetten naar breuken en breuken moeten optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.
  • De leerlingen kunnen in kleine groep een complex probleem oplossen.

Bronnen

Algemene bronnen:

De Lombaert, A. (2005a). Mijn eerste grote atlas van de dieren. Edegem, België: Parasol.

De Lombaert, A. (2005b). Mijn eerste grote atlas van de wereld. Edegem, België: Parasol.

Dubois, M., Hilden, K., & Price, J. (z.d.). Encyclopedie van alle landen. Tielt, België: Lanoo.

Pixabay. (z.d.). Geraadpleegd op 5 mei 2020, van https://pixabay.com

Royalty Free Music by Bensound | Stock Music. (z.d.). Geraadpleegd op 15 mei 2020, van https://www.bensound.com/

Algemene bron wiskunde:

Werkboek Reken Maar

 

Specifieke bronnen:

Wikipedia. (2020, 8 mei). Nieuw-Zeeland. Geraadpleegd op 11 mei 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Zeeland

 

Materiaal

Mijn reis door Nieuw-Zeeland fiches

  • Zwak
  • Normaal
  • Sterk

Fiches steden

  • Auckland
  • Christchurch
  • Wellington
  • Nelson
  • Kapiti Coast

Extra benodigdheden

  • Afbeeldingen Auckland
  • Hint kaartjes Kapiti Coast
  • Oplossing Kapiti Coast

Filmpje

Blaadje uit reisdagboek

Badge Charlotte


Lesverloop

De leerlingen maken kennis met Nieuw-Zeeland

Er zijn verschillende hoeken en deze doorlopen de leerlingen. Afhankelijk van je niveau start je in een andere hoek. De leerlingen doorlopen drie hoeken en eindigen dus ook op een ander niveau.

 Auckland

 Startpunt van: Zwakke leerlingen

 Niveau: Concreet

Opbouw:

 De leerlingen herhalen hoe ze een breuk moeten vermenigvuldigen met een natuurlijk getal.
 De leerlingen volgen een stappenplan om een breuk te vermenigvuldigen met een breuk.
De leerlingen oefenen zonder stappenplan.

 Christchurch

 Startpunt van: Basisniveau

 Niveau: Schematisch

 Opbouw:

De leerlingen herhalen hoe ze een breuk moeten vermenigvuldigen met een natuurlijk getal.
 De leerlingen volgen een stappenplan om een breuk te vermenigvuldigen met een breuk.
De leerlingen oefenen zonder stappenplan.

 Wellington

Startpunt van: Sterke leerlingen (Gijs, Karlijn, Daan …)

Niveau: Abstract

Opbouw:

 De leerlingen herhalen hoe ze een breuk moeten vermenigvuldigen met een natuurlijk getal.
De leerlingen zoeken het systeem aan de hand van opgeloste vermenigvuldigingen.
De leerlingen oefenen.

Nelson

Startpunt van:/

Niveau: Vraagstuk vorm

Opbouw:

De leerlingen herhalen een breuk te vermenigvuldigen met een natuurlijk getal.
De leerlingen vermenigvuldigen breuken met breuken.

Kapiti Coast

Startpunt van:/

Niveau: Kapiti Coast

Opbouw:

De leerlingen analyseren een probleem en gebruiken verschillende leerstof om een antwoord te zoeken op het probleem.

Leerstof:

 breuk x breuk
getal x breuk
breuk + breuk
breuk – breuk
 procenten en kommagetallen omzetten naar een breuk


Bijlagen

Uitgeschreven lesvoorbereiding

Video van het land

Badge van Charlotte de gids


Blaadje uit het reisdagboek


Christchurch

Kapiti Coast


Verbetersleutels vind je onder het tabblad 'algemeen' en dan 'verbetersleutels' of door op de knop te klikken.