India
Onderwerp
Verantwoordelijkheid en engagement in andere godsdiensten
(boeddhisme, hindoeïsme, islam, universeel)
Werkvorm
Expertgroepen + dramatisch spel
Vertelvorm
Lezen + naspelen
Timing
75 min
Lesdoelen
- De leerlingen kunnen verhalen uit de verschillende levensbeschouwingen lezen en verkennen.
- De leerlingen kunnen verwoorden dat de verschillende levensbeschouwingen gelijkaardige verhalen en moralen hebben.
- De leerlingen kennen het verhaal van de roeping van Boeddha en Mohammed en zien hier de moraal in.
- De leerlingen kennen de wie goed doet, goed ontmoet verhalen zien hier de moraal in.
Bronnen
Algemene bronnen lessenreeks:
De Lombaert, A. (2005a). Mijn eerste grote atlas van de dieren. Edegem, België: Parasol.
De Lombaert, A. (2005b). Mijn eerste grote atlas van de wereld. Edegem, België: Parasol.
Dubois, M., Hilden, K., & Price, J. (z.d.). Encyclopedie van alle landen. Tielt, België: Lanoo.
Pixabay. (z.d.). Geraadpleegd op 5 mei 2020, van https://pixabay.com
Royalty Free Music by Bensound | Stock Music. (z.d.). Geraadpleegd op 15 mei 2020, van https://www.bensound.com/
Specifieke bronnen:
Kopmels, T. (2016). Verhalen vertellen en vragen stellen (1ste editie). Groningen, Nederland: Noordhoff.
Materiaal
Teksten:
· De oude vrouw en de krokodil
· Roeping van Boeddha
· Roeping van Mohammed
· Twee monniken en de plas
· Wie goed doet…
Vragenkaarten:
· De oude vrouw en de krokodil
· Roeping van Boeddha
· Roeping van Mohammed
· Twee monniken en de plas
· Wie goed doet…
Groepsfiches
Filmpje
Blaadje uit reisdagboek
Badge Charlotte
Lesverloop
De leerlingen krijgen informatie over India.
De leerlingen lezen hun teksten.
De leerlingen beantwoorden de vragen over de teksten.
De leerlingen bespreken de teksten en de gelijkenissen in klasverband.
De leerlingen beelden hun verhaal uit.
Bijlagen
Video van het land
Badge van Charlotte de gids
Tektsen
Vragenkaarten
Verbetersleutels vind je onder het tabblad 'algemeen' en dan 'verbetersleutels' of door op de knop te klikken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb