Irak

Onderwerp

Ontgoocheling

Het verhaal van Jonah

Werkvorm

Tekenen + Debat

Vertelvorm

Tekenvertelling

Timing

50 min


Lesdoelen

  • De leerlingen kunnen zich verplaatsen in Jonah.
  • De leerlingen kunnen tekenen hoe ze zich voelen nadat ze het verhaal hoorde.
  • De leerlingen kunnen verwoorden dat mensen zich ontgoocheld kunnen voelen bij hun engagement.
  • De leerlingen kunnen een debat houden over het kiezen van een optie met voor- en nadelen.

Bronnen

Algemene bronnen:

De Lombaert, A. (2005a). Mijn eerste grote atlas van de dieren. Edegem, België: Parasol.

De Lombaert, A. (2005b). Mijn eerste grote atlas van de wereld. Edegem, België: Parasol.

Dubois, M., Hilden, K., & Price, J. (z.d.). Encyclopedie van alle landen. Tielt, België: Lanoo.

Pixabay. (z.d.). Geraadpleegd op 5 mei 2020, van https://pixabay.com

Royalty Free Music by Bensound | Stock Music. (z.d.). Geraadpleegd op 15 mei 2020, van https://www.bensound.com/

Specifieke bronnen:

de Kort, K. (2013). Kijkbijbel (19de editie). Brugge, België: Vlaams Bijbelgenootschap.

Materiaal

Powerpoint verhaal

De koning van Irak

Rituelenkaart

Filmpje

Blaadje uit reisdagboek

Badge Charlotte


Lesverloop

De leerlingen krijgen informatie over het land Irak.

De leerlingen bespreken een rituelenkaart over ontgoocheling.

De leerlingen luisteren naar het verhaal van Jonah. Bij het bespreken van het verhaal betrekt de leerkracht het feit dat engagement en ontgoocheling hand in hand gaan in sommige mensen.

De leerlingen verwerken het verhaal door een tekening te maken van het gevoel dat ze krijgen bij het verhaal.

De leerlingen houden een minidebat over de armoede in Irak.


Bijlagen

Uitgeschreven lesvoorbereiding

Video van het land

Badge van Charlotte de gids


Blaadje uit het reisdagboek