Irak
Onderwerp
Ontgoocheling
Het verhaal van Jonah
Werkvorm
Tekenen + Debat
Vertelvorm
Tekenvertelling
Timing
50 min
Lesdoelen
- De leerlingen kunnen zich verplaatsen in Jonah.
- De leerlingen kunnen tekenen hoe ze zich voelen nadat ze het verhaal hoorde.
- De leerlingen kunnen verwoorden dat mensen zich ontgoocheld kunnen voelen bij hun engagement.
- De leerlingen kunnen een debat houden over het kiezen van een optie met voor- en nadelen.
Bronnen
Algemene bronnen:
De Lombaert, A. (2005a). Mijn eerste grote atlas van de dieren. Edegem, België: Parasol.
De Lombaert, A. (2005b). Mijn eerste grote atlas van de wereld. Edegem, België: Parasol.
Dubois, M., Hilden, K., & Price, J. (z.d.). Encyclopedie van alle landen. Tielt, België: Lanoo.
Pixabay. (z.d.). Geraadpleegd op 5 mei 2020, van https://pixabay.com
Royalty Free Music by Bensound | Stock Music. (z.d.). Geraadpleegd op 15 mei 2020, van https://www.bensound.com/
Specifieke bronnen:
de Kort, K. (2013). Kijkbijbel (19de editie). Brugge, België: Vlaams Bijbelgenootschap.
Materiaal
Powerpoint verhaal
De koning van Irak
Rituelenkaart
Filmpje
Blaadje uit reisdagboek
Badge Charlotte
Lesverloop
De leerlingen krijgen informatie over het land Irak.
De leerlingen bespreken een rituelenkaart over ontgoocheling.
De leerlingen luisteren naar het verhaal van Jonah. Bij het bespreken van het verhaal betrekt de leerkracht het feit dat engagement en ontgoocheling hand in hand gaan in sommige mensen.
De leerlingen verwerken het verhaal door een tekening te maken van het gevoel dat ze krijgen bij het verhaal.
De leerlingen houden een minidebat over de armoede in Irak.
Bijlagen
Video van het land
Badge van Charlotte de gids
Maak jouw eigen website met JouwWeb