Israël en Palestina
Onderwerp
Engagement
De barmhartige Samaritaan
Werkvorm
Hoekenwerk
Vertelvorm
Legovertelling
Timing
75 min
Lesdoelen
- De leerlingen kunnen een ID kaart maken van iemand die ze kennen die zich ergens voor engageert.
- De leerlingen kunnen het verhaal van de barmhartige Samaritaan in kleine groep gespreken.
- De leerlingen kunnen uit teksten halen waarom mensen zich engageren.
- De leerlingen kunnen vertellen waar enkele organisaties zich engageren.
- De leerlingen kunnen hun eigen motivatie voor engagement beschrijven.
- De leerlingen kunnen teksten op een website verwerken.
Bronnen
Algemene bronnen:
De Lombaert, A. (2005a). Mijn eerste grote atlas van de dieren. Edegem, België: Parasol.
De Lombaert, A. (2005b). Mijn eerste grote atlas van de wereld. Edegem, België: Parasol.
Dubois, M., Hilden, K., & Price, J. (z.d.). Encyclopedie van alle landen. Tielt, België: Lanoo.
Pixabay. (z.d.). Geraadpleegd op 5 mei 2020, van https://pixabay.com
Royalty Free Music by Bensound | Stock Music. (z.d.). Geraadpleegd op 15 mei 2020, van https://www.bensound.com/
Specifieke bronnen:
Artsen zonder grenzen. (z.d.). Wie zijn wij? Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://www.msf-azg.be/nl/wie-zijn-wij
Awel. (z.d.). Awel. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://awel.be/
CAW. (z.d.). Ik ben Ward en ik ben mens! Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://www.caw.be/wat-beweegt-er/getuigenissen/getuigenis-vrijwilliger-ward/
Childfocus. (z.d.). Childfocus. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://childfocus.be/nl
Greenpeace. (z.d.). Home. Geraadpleegd op 15 april 2020, van https://www.greenpeace.org/belgium/nl/
Janssen, K. (2004). Het grote avontuur van God en mens. Leuven, België: Davidsfonds.
Plastic Soup Foundation. (2020, 13 januari). Over ons. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://www.plasticsoupfoundation.org/over-ons/
Poverello. (z.d.). Getuigenissen. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van http://poverello.be/wps/index.php/nl/getuigenissen-2/
WWF. (z.d.). Home. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://wwf.be/
Materiaal
Hoeken fiches:
- groep 1
- groep 2
- groep 3
- groep 4
- groep 5
Hoeken opdracht- + invulfiches:
- hoek 1
- hoek 2
- hoek 3
- hoek 4
- hoek 5
Hoek 1: computer met filmpje
Hoek 2: getuigenissen:
- Artsen zonder grenzen
- Hanne
- Plastic soup foundation
- Ward
Hoek 3: 4 x tablet, timer
Filmpje
Reisdagboek
Badge Charlotte
Lesverloop
- De leerlingen krijgen informatie over Israël/Palestina.
- De leerlingen doorlopen de vijf hoeken.
Hoek 1: De barmhartige Samaritaan.
De leerlingen bekijken het verhaal.
De leerlingen bespreken het verhaal in groep.
De leerlingen verwerken het verhaal alleen.
Hoek 2: de getuigenissen
Elke leerling leest 1 getuigenis.
De leerlingen bespreken de getuigenissen.
De leerlingen maken een ID kaart van de getuigenis die hen het meest aanspreekt.
Hoek 3: De organisaties.
De leerlingen verdelen de verschillende organisaties.
Elke leerling doet onderzoek naar een van de organisaties via de website.
De leerlingen bespreken in groep wat ze vonden.
Hoek 4: Mijn motivatie.
De leerlingen onderzoeken hun motivatie om iets te doen voor iemand anders.
De leerlingen bespreken dit in groep.
De leerlingen verwerken hun eigen motivatie.
Hoek 5: Mijn eigen held.
De leerlingen bedenken wie hun held is omdat die persoon zich inzet voor iets/ iemand anders.
De leerlingen maken een ID kaart van deze persoon.
- De leerlingen bespreken de vijf hoeken.
Bijlagen
Video van het land
Badge van Charlotte de gids
Mijn hoekenfiches
Hoekenfiches: Opdracht en invulfiches
Bijlagen hoek 2
Verhaal
Verbetersleutels vind je onder het tabblad 'algemeen' en dan 'verbetersleutels' of door op de knop te klikken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb