Israël en Palestina

Onderwerp

Engagement

De barmhartige Samaritaan

Werkvorm

Hoekenwerk

Vertelvorm

Legovertelling

Timing

75 min


Lesdoelen

  • De leerlingen kunnen een ID kaart maken van iemand die ze kennen die zich ergens voor engageert.
  • De leerlingen kunnen het verhaal van de barmhartige Samaritaan in kleine groep gespreken.
  • De leerlingen kunnen uit teksten halen waarom mensen zich engageren.
  • De leerlingen kunnen vertellen waar enkele organisaties zich engageren.
  • De leerlingen kunnen hun eigen motivatie voor engagement beschrijven.
  • De leerlingen kunnen teksten op een website verwerken.

Bronnen

Algemene bronnen:

De Lombaert, A. (2005a). Mijn eerste grote atlas van de dieren. Edegem, België: Parasol.

De Lombaert, A. (2005b). Mijn eerste grote atlas van de wereld. Edegem, België: Parasol.

Dubois, M., Hilden, K., & Price, J. (z.d.). Encyclopedie van alle landen. Tielt, België: Lanoo.

Pixabay. (z.d.). Geraadpleegd op 5 mei 2020, van https://pixabay.com

Royalty Free Music by Bensound | Stock Music. (z.d.). Geraadpleegd op 15 mei 2020, van https://www.bensound.com/

Specifieke bronnen:

Artsen zonder grenzen. (z.d.). Wie zijn wij? Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://www.msf-azg.be/nl/wie-zijn-wij

 

Awel. (z.d.). Awel. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://awel.be/

 

CAW. (z.d.). Ik ben Ward en ik ben mens! Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://www.caw.be/wat-beweegt-er/getuigenissen/getuigenis-vrijwilliger-ward/

 

Childfocus. (z.d.). Childfocus. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://childfocus.be/nl

 

Greenpeace. (z.d.). Home. Geraadpleegd op 15 april 2020, van https://www.greenpeace.org/belgium/nl/

 

Janssen, K. (2004). Het grote avontuur van God en mens. Leuven, België: Davidsfonds.

 

Plastic Soup Foundation. (2020, 13 januari). Over ons. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://www.plasticsoupfoundation.org/over-ons/

 

Poverello. (z.d.). Getuigenissen. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van http://poverello.be/wps/index.php/nl/getuigenissen-2/

 

WWF. (z.d.). Home. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://wwf.be/

Materiaal

Hoeken fiches:

  • groep 1
  • groep 2
  • groep 3
  • groep 4
  • groep 5

Hoeken opdracht- + invulfiches:

  • hoek 1
  • hoek 2
  • hoek 3
  • hoek 4
  • hoek 5

Hoek 1: computer met filmpje

Hoek 2: getuigenissen:

  • Artsen zonder grenzen
  • Hanne
  • Plastic soup foundation
  • Ward

Hoek 3: 4 x tablet, timer

Filmpje

Reisdagboek

Badge Charlotte


Lesverloop

  • De leerlingen krijgen informatie over Israël/Palestina.
  • De leerlingen doorlopen de vijf hoeken.

Hoek 1: De barmhartige Samaritaan.

De leerlingen bekijken het verhaal.

De leerlingen bespreken het verhaal in groep.

De leerlingen verwerken het verhaal alleen.

Hoek 2: de getuigenissen

Elke leerling leest 1 getuigenis.

De leerlingen bespreken de getuigenissen.

De leerlingen maken een ID kaart van de getuigenis die hen het meest aanspreekt.

Hoek 3: De organisaties.

De leerlingen verdelen de verschillende organisaties.

Elke leerling doet onderzoek naar een van de organisaties via de website.

De leerlingen bespreken in groep wat ze vonden.

Hoek 4: Mijn motivatie.

De leerlingen onderzoeken hun motivatie om iets te doen voor iemand anders.

De leerlingen bespreken dit in groep.

De leerlingen verwerken hun eigen motivatie.

Hoek 5: Mijn eigen held.

De leerlingen bedenken wie hun held is omdat die persoon zich inzet voor iets/ iemand anders.

De leerlingen maken een ID kaart van deze persoon.

  • De leerlingen bespreken de vijf hoeken.

Bijlagen

Uitgeschreven lesvoorbereiding

Video van het land

Badge van Charlotte de gids


Blaadje uit het reisdagboek


Mijn hoekenfiches 


Hoekenfiches: Opdracht en invulfiches


Bijlagen hoek 2


Verhaal


Verbetersleutels vind je onder het tabblad 'algemeen' en dan 'verbetersleutels' of door op de knop te klikken.

Maak jouw eigen website met JouwWeb